KAYIP UÇUŞ MH370
Modern Dünyanın Hala Çözülemeyen En Büyük Havacılık Gizemi
8 Mart 2014’te Kuala Lumpur’dan Pekin’e gitmek üzere havalanan Malaysia ,Airlines MH370 uçağı, kalkıştan yalnızca 38 dakika sonra radardan kayboldu ve bugüne kadar 239 kişiyle birlikte iz bırakmadan yok olan tek modern yolcu uçağı oldu, aradan geçen 11 yıla rağmen olay, havacılık tarihinin en büyük bilinmezlerinden biri olmaya devam ediyor. Boeing 777 200ER modeli uçak, yerel saatle 00:41’de Kuala Lumpur’dan havalandı. 00:19’da kokpitten yapılan son iletişimden yalnızca birkaç dakika sonra uçak, transponder sinyalini aniden kesti. kısa süre sonra uçuş rotası da tamamen değişti, uçak doğu yönünü bırakıp batıya döndü, askeri radarların kör noktalarından ilerledi ve Malezya Tayland hava sahasının sınır çizgisini takip etti. bu rota değişikliği, olayın en çok tartışılan bölümünü oluşturdu. Uydular 7 Saat Boyunca “Ping” Almaya Devam Etti MH370’in kaybolduğu sanılan anda aslında uçak havada kalmaya devam ediyordu. Inmarsat uyduları, uçaktan yaklaşık 7 saat boyunca otomatik bağlantı sinyali (handshake/ping) almaya devam etti. Bu süre, uçağın yakıtı bitene kadar uçtuğunu gösteriyor. Son sinyal Hint Okyanusu’nun güneyinde, insansız ve deniz derinliği 6.000 metreyi bulan bir bölgede tespit edildi.
Tarihinin En Büyük Arama Operasyonu
MH370’in kaybolması üzerine uluslararası ekipler devreye girdi, 26 ülkeden arama kurtarma desteği, uydu taramaları, Okyanus altı sonar aramaları 120.000 km²’den fazla alan tarandı Ancak ana enkaza ulaşılamadı. bugüne kadar yalnızca birkaç kanat flap parçası, kabin paneli ve küçük parçalar bulundu, uzmanlar bu parçaların uçağa ait olduğunu doğruladı, ancak gövde ve uçak kaydının ana kısmı hala kayıp.
Olayın aydınlatılamaması, çeşitli olasılıkları gündeme taşıdı. Kasıtlı rota değişimi Pilotlardan birinin planlı bir manevra yapmış olabileceği iddiası, en güçlü senaryolardan biri olarak değerlendiriliyor. Ancak bu iddiayı destekleyen kesin bir veri yok. Oksijen/basınç kaybı senaryosu uçakta ani bir basınç kaybı yaşanmış ve uçuş “hayalet uçuş” haline gelmiş olabilir. Fakat rota değişikliği bu teoriyi zayıflatıyor. Askerî bir kazanın örtbas edilmesi, uçağın yanlışlıkla vurulmuş olabileceği iddiası yıllardır konuşuluyor. hiçbir ülke bunu doğrulamadı. uçağın en derin okyanus siperine düşmesi, bölgedeki deniz tabanı son derece karmaşık ve teknolojik olarak hala tam taranamıyor.
11 Yıl Sonra Hala En Büyük Soru
MH370’in kaybı sadece bir havacılık olayı değil, aynı zamanda 239 ailenin cevap aradığı büyük bir trajedi. Bugün bile araştırmacılar, uzmanlar ve hükümetler şu soruya net bir yanıt veremiyor, uçağın yönünü kim değiştirdi, neden böyle bir rota seçildi ve MH370 tam olarak nereye düştü bu sorular hala cevapsız. 2024 2025 döneminde gelişmiş sonar ve yapay zeka destekli okyanus haritalama teknikleriyle yeni arama önerileri gündeme gelse de, resmî bir karar alınmış değil. MH370, modern dünyanın çözülemeyen en büyük olaylarından biri olmaya devam ediyor.
Kaynak: Vikipedi/Malaysia Airlines 370 sefer sayılı uçuş