Contratiempo (2016 Oriol Paulo) Gerilim/Suç
Contratiempo, Türkçe adıyla Görünmeyen Misafir, İspanyol sinemasının en zekice kurgulanmış, en çok tartışılan cinayet filmlerinden biridir. Gerilimi, psikolojik çözümlemeyi ve ters köşeyi bir araya getirir, film bitince bir süre sessiz kalırsın. Başarılı ve evli bir iş insanı olan Adrian Doria, sevgilisiyle bir otel odasında yakalanır ve kadın ölü bulunmuştur, odanın kapısı ise içeriden kilitlidir. Polis olay yerine ulaştığında Adrian şok içindedir, hiçbir şey hatırlamadığını söyler. Kısa süre sonra onu savunmak için emekli bir hukukçu olan Virginia Goodman, olayın tüm detaylarını bir gece boyunca ondan dinlemek üzere eve gelir. Gece ilerledikçe, her anlatılan hikaye başka bir yalanı açığa çıkarır. Olay sadece bir cinayet değil, bir zaman, suçluluk ve manipülasyon bilmecesine dönüşür.
Her detayın sonunda yerine oturduğu, milimetrik yazılmış bir kurgu karşımıza çıkıyor. Filmin tamamı neredeyse iki kişi arasında geçen bir sorgu odası diyaloğu gibi ancak tansiyon hiç düşmüyor. Her anlatım bir öncekini değiştiriyor ve seyirci sürekli “şimdi hangisi doğru?” diye düşünür. O kadar iyi gizlenmiş detaylar var ki, film ikinci kez izlendiğinde bile yeni bağlantılar fark ediliyor. Oriol Paulo bu tarz yapboz-gerilim türünün ustasıdır. Seyirci izlerken sürekli çözüm üretmeye çalışıyor. Tek mekanda bile nefes kesici olunabiliyor. Final sahnesi sinema tarihinin en iyi ters köşe sonlarından biridir. “Birini gerçekten tanımak mümkün mü?” diye düşündürüyor ve ikinci izleyişte tamamen farklı bir film hissi veriyor.
Contratiempo sadece bir cinayet filmi değil, insanın kendi hikayesini nasıl manipüle ettiğinin bir dersidir. Gerçeği ararken aslında kimin kimden saklandığını anlamak, izleyiciyi de suç ortağı yapıyor.